Op 1 november 1960 richtte de heer J. van Min de firma Ifabex op. Dit was een voortzetting van de firma Best Box in Amerongen. De heer Van Min was destijds importeur van Tekno maar hij vatte het idee op om ook zelf miniatuurauto’s te gaan maken. Het succes van het Engelse Matchbox zal hier niet vreemd aan zijn geweest, en dit zou ook de schaal van de modellen, en de grootte en de kleur van de doosjes kunnen verklaren.
Welke Best-Box modellen al vóór november 1960 verkrijgbaar waren heb ik nog niet precies kunnen achterhalen, maar naar alle waarschijnlijkheid zijn dit de DAF-modellen geweest en de eerste T-Fordjes. Wel heb ik aan de hand van oude tijdschriften (‘Auto in Miniatuur’, ‘Modellen Revue’ en ‘Gemengde Branche’) kunnen vaststellen dat de jaren 1965, 1966 en 1967 de meest productieve jaren zijn geweest van de firma Ifabex: niet minder dan 16 modellen verschenen er toen.
De sluiting van de Limburgse kolenmijnen in de zestiger jaren dwong de Nederlandse overheid ertoe zo veel mogelijk vervangende werkgelegenheid voor de werkloze mijnwerkers te zoeken. In dit verband is de productie van de Best-Box modellen in januari 1968 verplaatst naar Heerlen en overgenomen door het Fonds voor Sociale Instellingen (FSI). Ten minste drie jaar lang heeft de naam Best-Box nog voortbestaan.
Er zijn in die periode zelfs nog twee nieuwe modellen uitgebracht: de Citroën Dyane en de Ford Transit, de laatste nummers in de rij. Naar verluidt is de nieuwe naam Efsi voortgekomen uit een prijsvraag onder de medewerkers van het Fonds en duidelijk een verwijzing naar de afkorting hiervan.
3 comments on “Geschiedenis”
Is de Land Rover en Commer ook niet nog later uitgekomen?
Hallo Jan,
Dank voor je vraag. De Commer is volgens mij in 1971 verschenen en de Land Rover in 1972 of 1973. Dit is wat ik kan achterhalen aan de hand van Efsi folder- en verpakkingsmateriaal.
Omdat deze modellen volledig onder de vlag van Efsi op de markt zijn gebracht heb ik ze niet op deze site vermeld. Ik wil me voorlopig beperken tot de Bestbox modellen en periode, wellicht kan ik er in de toekomst nog eens een Efsi-hoofdstuk aan toevoegen. Gelukkig is er veel meer origineel reclamemateriaal in de vorm van folders, catalogi en clubbladen beschikbaar uit de zeventiger en tachtiger jaren.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Is de Land Rover en Commer ook niet nog later uitgekomen?
Hallo Jan,
Dank voor je vraag. De Commer is volgens mij in 1971 verschenen en de Land Rover in 1972 of 1973. Dit is wat ik kan achterhalen aan de hand van Efsi folder- en verpakkingsmateriaal.
Omdat deze modellen volledig onder de vlag van Efsi op de markt zijn gebracht heb ik ze niet op deze site vermeld. Ik wil me voorlopig beperken tot de Bestbox modellen en periode, wellicht kan ik er in de toekomst nog eens een Efsi-hoofdstuk aan toevoegen. Gelukkig is er veel meer origineel reclamemateriaal in de vorm van folders, catalogi en clubbladen beschikbaar uit de zeventiger en tachtiger jaren.
Jan Willem