Geschiedenis

BEST-BOX

GESCHIEDENIS
Dit is een beknopte geschiedenis van modelautomerk BestBox. In het boekje dat ik heb uitgebracht vind je de uitgebreide, gedetailleerde versie.
In de zomer van 1959 schrijft de heer Jan Brouwer uit Voorburg zijn bedrijf met de naam ‘Best-Box’ in bij de Kamer van Koophandel in Utrecht. In dat jaar begint hij aan de Drostestraat 23 in Amerongen met de fabricage van miniatuurauto’s. Hij presenteert zijn zes DAF-modellen op de Najaarsbeurs die in september 1959 in Utrecht wordt gehouden. De verkoop van de modellen is in handen van verkoopkantoor Vanmin, van directeur de heer J.van Min.

Brouwer en Van Min komen samen blijkbaar tot de conclusie dat ze er goed aan doen om de krachten te bundelen. Daarom wordt het bedrijf Best-Box per 1 november 1960 opgeheven en opgenomen in de firma Ifabex NV. De naam is een samentrekking van de beginletters van de woorden Import, FABricage en EXport; met vennoten onder meer de heren Brouwer en Van Min. De productie van de DAF-modellen is heel snel gestaakt; de heer Van Min had een uitgesproken voorkeur voor de T-Ford modellen. De matrijzen voor deze modellen zijn gemaakt door metaalwarenfabriek Spiejo in Hilversum, van de heren Spierenburg en De Jong. In het voorjaar van 1961 verschenen de zeven T-Ford modellen.

Het zou enkele jaren duren voordat het assortiment uitgebreid zou worden: pas vanaf februari 1965 verschenen de personenwagens en de F1-modellen. Als eerste model werd de Mercedes 220 SE op de Spielwarenmesse in Neurenberg getoond. In hoog tempo verschenen tot 1968 de resterende personen- en racewagens. De zaken gingen voorspoedig, mede dankzij de advertentie-activiteiten in enkele vak- en hobbybladen.
Naar het waarom is het gissen, maar zeker is dat de firma Ifabex inclusief de productie in april 1967 verplaatst is naar Delft. Helaas ontstond hier heel snel ernstige stagnatie in de productie vanwege een groot personeelsverloop. Een oplossing van dit probleem werd gevonden in de verkoop van het productieapparaat aan het Fonds voor Sociale Instellingen (FSI) van de Staatsmijnen in Heerlen. Door sluiting van de mijnen werden pogingen in het werk gesteld om vervangende werkgelegenheid voor werkloze mijnwerkers naar Zuid-Limburg te halen. Op 5 februari 1968 ging de productie van Bestbox modellen van start, voorlopig nog met de originele matrijzen en met behoud van de naam Bestbox. Het FSI ontwikkelt in eigen beheer twee nieuwe modellen: de Citroën Dyane en de Ford Transit, overigens nog steeds onder de naam Bestbox. Alle overige matrijzen worden onderhanden genomen, aangepast of vernieuwd.
Op de Spielwarenmesse in februari 1971 wordt de hele collectie met de nieuwe naam ‘Efsi toys’ gepresenteerd; Best-Box wordt niet meer gemaakt, het is nu aan de verzamelaar.

3 comments on “Geschiedenis”

  1. Hallo Jan,
    Dank voor je vraag. De Commer is volgens mij in 1971 verschenen en de Land Rover in 1972 of 1973. Dit is wat ik kan achterhalen aan de hand van Efsi folder- en verpakkingsmateriaal.
    Omdat deze modellen volledig onder de vlag van Efsi op de markt zijn gebracht heb ik ze niet op deze site vermeld. Ik wil me voorlopig beperken tot de Bestbox modellen en periode, wellicht kan ik er in de toekomst nog eens een Efsi-hoofdstuk aan toevoegen. Gelukkig is er veel meer origineel reclamemateriaal in de vorm van folders, catalogi en clubbladen beschikbaar uit de zeventiger en tachtiger jaren.

Laat een antwoord achter aan Hans Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright 2023 Best-Box.nl
cross